東北大学ダイバーシティ・エクイティ&インクルージョン(DEI)推進宣言
―多様性と公正性を包摂する教育・研究・就労環境の実現のために―
東北大学は1907年の設立当初より、開学の理念として「門戸開放」、「研究第一」、「実学尊重」を掲げ、旧制高等学校卒業者に加え、高等専門学校、高等師範学校卒業生等の多様な人材にも入学の扉を開きました。その結果、全国の俊英が入学し、さらに1913年には日本で初めての女子大学生が誕生しました。留学生にも早くから門戸を開いていたことも含め、本学では黎明期から多様性に富んだ環境や意識を育んできました。
東北大学は2001年に全国に先駆けて男女共同参画委員会を立ち上げ、2002年に「男女共同参画のための東北大学宣言」を発出しました。女子学生入学百周年にあたる2013年には、その後の活動の基盤となる「男女共同参画推進のための行動指針」を策定し、以来「両立支援・環境整備」、「女性リーダー育成」、「次世代育成」、「顕彰制度」、「地域連携」、「国際化対応」、「支援推進体制」の7項目に沿った共同参画を推進してきました。これらの結果、2001年から2021年にかけ、博士課程学生における女性比率は13.6%から30.9%に向上し、教員の女性比率も5.7%から18.4%へ上昇しました。しかしこの女性比率は世界的な観点からは依然として低く、本学や日本の学術界におけるキャリア・パスには未だに性差にもとづく格差が厳然と存在し、男女比1対1のジェンダー・パリティの達成にはほど遠い状態です。
東北大学は2021年に「国立大学法人東北大学における人権擁護及び人権侵害防止に関する基本方針」を策定し、「社会的身分、門地、信条、障がい、性別、性的指向及び性自認その他の理由による不当な差別」(同方針「3.人権侵害の定義」)の根絶のための基本方針を打ち出しました。しかし多様性の尊重は未だに途上にあります。
東北大学はここに、これまでの宣言、行動指針、基本方針を継承し、さらに発展させるために「東北大学ダイバーシティ・エクイティ&インクルージョン(DEI)推進宣言」として多様性、公正性、包摂性を理念として掲げ、全ての構成員がダイバーシティを尊重し、かつ、全ての構成員のダイバーシティが尊重されるよう、意識啓発や環境・制度整備を促進することを国内外に宣言します。
東北大学は、世界が大きな変革期を迎える中、本学が誇る多様な知を総結集し、現在のみならず未来の人類の幸福を目指して新たな価値の創造へ向けて挑戦し続けるために、以下の方針に基づき、多様性、公正性、包摂性(Diversity, Equity & Inclusion:DEI)を推進します。
Tohoku University Declaration of Diversity, Equity and Inclusion (DEI)
– Working towards diversity and equity in education, research and an inclusive work environment
Tohoku University has upheld the principles of “Open Doors,” “Research First” and “Practice Oriented Research and Education” since its establishment in 1907. Departing from the norms of the other imperial universities at the time, Tohoku University accepted graduates from technical schools, and in 1913, became Japan’s first university to accept female students. It was also one of the first universities in Japan to welcome international students.
Tohoku University led the nation with the establishment of a Committee for Gender Equality in 2001, and issued the “Tohoku University Declaration of Gender Equality” the following year. In 2013, to commemorate the 100th anniversary of the admission of its first female students, the university published the “Tohoku University Gender Equality Policy,” which has served as the basis for subsequent activities.
Since then, the university has identified the following seven priorities to help achieve gender equality. They are: providing work-life balance support and improving environment conditions; nurturing female leaders; nurturing the female students; honoring the achievements of women; facilitating local collaboration; promoting internationalization; and creating a support organization.
As a result of these efforts, from 2001 to 2021, the percentage of female doctoral students increased from 13.6% to 30.9%, and the percentage of female faculty members rose from 5.7% to 18.4%.
However, the ratio of female students and faculty members remains low compared to that of other universities in many parts of the world. There is a strict gender disparity in career paths not only at Tohoku University but in all of academia in Japan. We are, therefore, far from achieving gender parity of 1:1.
In 2021, the “Basic Policy on the Protection of Human Rights and the Prevention of Human Rights Violations at National University Corporation Tohoku University’ was formulated. Its goal is to eradicate “any acts of discrimination based on social status, lineage, race, creed, disability, gender, sexual orientation or gender identity; or any unjust discrimination based on any other reasoning, or any other act that is in violation of basic human rights” (the Basic Policy “3. Definition of Human Rights Violations”). However, respect for diversity is a work in progress.
Building on the various policies established thus far, the “Tohoku University Declaration of Promoting Diversity, Equity and Inclusion (DEI)” is a commitment to work towards diversity and equity in education and research. It is also a pledge to continue promoting awareness, domestically and internationally, and developing an inclusive environment with systems to ensure that diversity is respected by all members of the university.
Tohoku University will promote Diversity, Equity & Inclusion (DEI) based on the following: